تبلیغات
IT , دنیای رایانه و گوشی همراه - وظایف و اختیارات رئیس‌جمهور ایران

،:|" الهم عجل الوالیك الفرج "|:، فرا رسیدن ماه محرم و صفر ایام سوگواری را تسلیت عرض میکنیم

 
 

کانال تلگرامی ما https://telegram.me/myCreativity
رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به عنوان عالیترین مقام رسمی کشور بعد از مقام رهبری و مسئول اجرای قانون اساسی است.
به گزارش خبرنگار دولت باشگاه خبرنگاران؛ در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران رئیس‌جمهور  به عنوان رئیس قوه مجریه و در راس دستگاه اجرایی کشور، وظایف و اختیاراتی دارد که مهم‌ترین آن اجرای‏ قانون‏ اساسی است.




قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در فصل نهم به قوه مجریه در اصل ۱۱۳ الی ۱۵۱پرداخته است که بر همین اساس وظایف و اختیارات رئیس‌جمهور به شرح ذیل است:
 
اصل113 -  پس‏ از مقام‏ رهبری‏ رئیس‏‌جمهور عالیترین‏ مقام‏ رسمی‏ كشور است‏ و مسئولیت‏ اجرای‏ قانون‏ اساسی‏ و ریاست‏ قوه‏ مجریه‏ را جز در اموری‏ كه‏ مستقیما به‏ رهبری‏ مربوط می‏‌شود، بر عهده‏ دارد. 

** شرایط احراز مقام ریاست جمهوری

اصل114 - رئیس‏‌جمهور برای‏ مدت‏ چهار سال‏ با رای‏ مستقیم‏ مردم‏ انتخاب‏ می‏‌شود و انتخاب‏ مجدد او به‏ صورت‏ متوالی‏ تنها برای‏ یك‏ دوره‏ بلامانع است‏. 

اصل115 - رئیس‏‌جمهور باید از میان‏ رجال‏ مذهبی‏ و سیاسی‏ كه‏ واجد شرایط زیر باشند انتخاب‏ گردد: ایرانی‏‌الاصل‏، تابع ایران‏، مدیر و مدبر، دارای‏ حسن‏ سابقه‏ و امانت‏ و تقوی‏، مومن‏ و معتقد به‏ مبانی‏ جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ و مذهب‏ رسمی‏ كشور. 

اصل116  - نامزدهای‏ ریاست‏ جمهوری‏ باید قبل‏ از شروع‏ انتخابات‏ آمادگی‏ خود را رسما اعلام‏ كنند. نحوه‏ برگزاری‏ انتخاب‏ رییس‏ جمهوری‏ را قانون‏ معین‏ می‏‌كند. 

اصل117 - رئیس‏‌جمهور با اكثریت‏ مطلق‏ آرای شركت‏‌كنندگان‏ انتخاب‏ می‏‌شود، ولی‏ هر گاه‏ در دوره‏ نخست‏ هیچ‌یك‏ از نامزدها چنین‏ اكثریتی‏ بدست‏ نیاورد، روز جمعه‏ هفته‏ بعد برای‏ بار دوم‏ رای‏ گرفته‏ می‏‌شود. در دور دوم‏ تنها دو نفر از نامزدها كه‏ در دور نخست‏ آرا بیشتری‏ داشته‏‌اند شركت‏ می‏‌كنند، ولی‏ اگر بعضی‏ از نامزدهای‏ دارنده‏ آرا بیشتر، از شركت‏ در انتخابات‏ منصرف‏ شوند، از میان‏ بقیه‏، دو نفر كه‏ در دور نخست‏ بیش‏ از دیگران‏ رای‏ داشته‏‌اند، برای‏ انتخاب‏ مجدد معرفی‏ می‏‌شوند. 

اصل118 - مسئولیت‏ نظارت‏ بر انتخابات‏ ریاست‏ جمهوری‏ طبق‏ اصل‏ نود و نهم‏ بر عهده‏ شورای‏ نگهبان‏ است‏ ولی‏ قبل‏ از تشكیل‏ نخستین‏ شورای‏ نگهبان‏ بر عهده‏ انجمن‏ نظارتی‏ است‏ كه‏ قانون‏ تعیین‏ می‏‌كند.
 
اصل119 - انتخاب‏ رئیس‏‌جمهور جدید باید حداقل‏ یك‏ ماه‏ پیش‏ از پایان‏ دوره‏ ریاست‏ جمهوری‏ قبلی‏ انجام‏ شده‏ باشد و در فاصله‏ انتخاب‏ رئیس‏‌جمهور جدید و پایان‏ دوره‏ ریاست‏ جمهوری‏ سابق‏، رئیس‏‌جمهور پیشین‏ وظایف‏ رئیس‏‌جمهوری‏ را انجام‏ می‏‌دهد. 

اصل120 - هر گاه‏ در فاصله‏ 10 روز پیش‏ از رای‏‌گیری‏ یكی‏ از نامزدهایی‏ كه‏ صلاحیت‏ او طبق‏ این‏ قانون‏ احراز شده‏ فوت‏ كند، انتخابات‏ به‏ مدت‏ دو هفته‏ به‏ تاخیر می‏‌افتد. اگر در فاصله‏ دور نخست‏ و دور دوم‏ نیز یكی‏ از دو نفر حایز اكثریت‏ دور نخست‏ فوت‏ كند، مهلت‏ انتخابات‏ برای‏ دو هفته‏ تمدید می‏‌شود. 

** وظایف و اختیارات رئیس‌جمهور

اصل121 - رئیس‏‌جمهور در مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ در جلسه‏ ای‏ كه‏ با حضور رئیس‏ قوه‏ قضاییه‏ و اعضای‏ شورای‏ نگهبان‏ تشكیل‏ می‏‌شود، به‏ ترتیب‏ زیر سوگند یاد می‏‌كند و سوگندنامه‏ را امضا می‏‌نماید. 





"بسم‏ الله‏ الرحمن‏ الرحیم‏"


"من‏ به‏ عنوان‏ رئیس‏‌جمهور در پیشگاه‏ قرآن‏ كریم‏ و در برابر ملت‏ ایران‏ به‏ خداوند قادر متعال‏ سوگند یاد می‏‌كنم‏ كه‏ پاسدار مذهب‏ رسمی‏ و نظام‏ جمهوری‏ اسلامی‏ و قانون‏ اساسی‏ كشور باشم‏ و همه‏ استعداد و صلاحیت‏ خویش‏ را در راه‏ ایفای‏ مسئولیتهایی‏ كه‏ بر عهده‏ گرفته‏‌ام‏ به‏ كار گیرم‏ و خود را وقف‏ خدمت‏ به‏ مردم‏ و اعتلای‏ كشور، ترویج‏ دین‏ و اخلاق‏، پشتیبانی‏ از حق‏ و گسترش‏ عدالت‏ سازم‏ و از هر گونه‏ خودكامگی‏ بپرهیزم‏ و از آزادی‏ و حرمت‏ اشخاص‏ و حقوقی‏ كه‏ قانون‏ اساسی‏ برای‏ ملت‏ شناخته‏ است‏ حمایت‏ كنم‏.

در حراست‏ از مرزها و استقلال‏ سیاسی‏ و اقتصادی‏ و فرهنگی‏ كشور از هیچ‏ اقدامی‏ دریغ نورزم‏ و با استعانت‏ از خداوند و پیروی‏ از پیامبر اسلام‏ و ائمه‏ اطهار علیهم‏ السلام‏ قدرتی‏ را كه‏ ملت‏ به‏ عنوان‏ امانتی‏ مقدس‏ به‏ من‏ سپرده‏ است‏ همچون‏ امینی‏ پارسا و فداكار نگاهدار باشم‏ و آن‏ را به‏ منتخب‏ ملت‏ پس‏ از خود بسپارم‏." 

اصل122 - رئیس‏‌جمهور در حدود اختیارات‏ و وظایفی‏ كه‏ به‏ موجب‏ قانون‏ اساسی‏ و یا قوانین‏ عادی‏ به‏ عهده‏ دارد، در برابر ملت‏ و رهبر و مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ مسئول‏ است‏. 

اصل123 - رئیس‏‌جمهور موظف‏ است‏ مصوبات‏ مجلس‏ یا نتیجه‏ همه‏‌پرسی‏ را پس‏ از طی‏ مراحل‏ قانونی‏ و ابلاغ‏ به‏ وی‏ امضا كند و برای‏ اجرا در اختیار مسئولان‏ بگذارد. 

اصل124 - رئیس‏‌جمهور می‏‌تواند برای‏ انجام‏ وظایف‏ قانونی‏ خود معاونانی‏ داشته‏ باشد. معاون‏ اول‏ رئیس‏‌جمهور با موافقت‏ وی‏ اداره‏ هیئت‏ وزیران‏ و مسئولیت‏ هماهنگی‏ سایر معاونتها را به‏ عهده‏ خواهد داشت‏. 

اصل125  - امضای‏ عهدنامه‏‌ها، مقاوله‏ نامه‏‌ها، موافقت‏‌نامه‏‌ها و قراردادهای‏ دولت‏ ایران‏ با سایر دولتها و همچنین‏ امضای‏ پیمان‏‌های‏ مربوط به‏ اتحادیه‏‌های‏ بین‏‌المللی‏ پس‏ از تصویب‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ با رئیس‏‌جمهور یا نماینده‏ قانونی‏ او است‏. 

اصل126 - رئیس‏‌جمهور مسئولیت‏ امور برنامه‏ و بودجه‏ و امور اداری‏ و استخدامی‏ كشور را مستقیما بر عهده‏ دارد و می‏‌تواند اداره‏ آنها را به‏ عهده‏ دیگری‏ بگذارد.  

اصل127 - رئیس‏‌جمهور می‏‌تواند در موارد خاص‏، بر حسب‏ ضرورت‏ با تصویب‏ هیئت‏ وزیران‏ نماینده‏، یا نمایندگان‏ ویژه‏ با اختیارات‏ مشخص‏ تعیین‏ نماید. در این‏ موارد تصمیمات‏ نماینده‏ یا نمایندگان‏ مذكور در حكم‏ تصمیمات‏ رئیس‏‌جمهور و هیئت‏ وزیران‏ خواهد بود.  

اصل128 - سفیران‏ به‏ پیشنهاد وزیر امور خارجه‏ و تصویب‏ رئیس‏‌جمهور تعیین‏ می‏‌شوند. رئیس‏ جمهور استوارنامه‏ سفیران‏ را امضا می‏‌كند و استوارنامه‏ سفیران‏ كشورهای‏ دیگر را می‏‌پذیرد. 

اصل129 - اعطای‏ نشانهای‏ دولتی‏ با رئیس‏‌جمهور است‏. 

** استعفا، عزل، فوت، غیبت یا بیماری رئیس‌جمهور

اصل130 - رئیس‏‌جمهور استعفای‏ خود را به‏ رهبر تقدیم‏ می‏‌كند و تا زمانی‏ كه‏ استعفای‏ او پذیرفته‏ نشده‏ است‏ به‏ انجام‏ وظایف‏ خود ادامه‏ می‏‌دهد.  

اصل131 - در صورت‏ فوت‏، عزل‏، استعفا، غیبت‏ یا بیماری‏ بیش‏ از دو ماه‏ رئیس‏‌جمهور و یا در موردی‏ كه‏ مدت‏ ریاست‏ جمهوری‏ پایان‏ یافته‏ و رئیس‏‌جمهور جدید بر اثر موانعی‏ هنوز انتخاب‏ نشده‏ و یا امور دیگری‏ از این‏ قبیل‏، معاون‏ اول‏ رئیس‏‌جمهور یا موافقت‏ رهبری‏ اختیارات‏ و مسئولیتهای‏ وی‏ را بر عهده‏ می‏‌گیرد و شورایی‏ متشكل‏ از رئیس‏ مجلس‏ و رئیس‏ قوه‏ قضاییه‏ و معاون‏ اول‏ رئیس‏‌جمهور موظف‏ است‏ ترتیبی‏ دهد كه‏ حداكثر ظرف‏ مدت‏ پنجاه‏ روز رئیس‏‌جمهور جدید انتخاب‏ شود، در صورت‏ فوت‏ معاون‏ اول‏ و یا امور دیگری‏ كه‏ مانع انجام‏ وظایف‏ وی‏ گردد و نیز در صورتی‏ كه‏ رئیس‏‌جمهور معاون‏ اول‏ نداشته‏ باشد مقام‏ رهبری‏ فرد دیگری‏ را به‏ جای‏ او منصوب‏ می‏‌كند. 

اصل132 - در مدتی‏ كه‏ اختیارات‏ و مسئولیتهای‏ رئیس‏‌جمهور بر عهده‏ معاون‏ اول‏ یا فرد دیگری‏ است‏ كه‏ به‏ موجب‏ اصل‏ یكصد و سی‏ و یكم‏ منصوب‏ می‏‌گردد، وزرا را نمی‏‌توان‏ استیضاح‏ كرد یا به‏ آنان‏ رای‏ عدم‏ اعتماد داد و نیز نمی‏‌توان‏ برای‏ تجدید نظر در قانون‏ اساسی‏ و یا امر همه‏‌پرسی‏ اقدام‏ نمود.  

** تعیین و نصب وزرا

اصل133 - وزرا توسط رئیس‏‌جمهور تعیین‏ و برای‏ گرفتن‏ رای‏ اعتماد به‏ مجلس‏ معرفی‏ می‏‌شوند؛ با تغییر مجلس‏، گرفتن‏ رای‏ اعتماد جدید برای‏ وزرا لازم‏ نیست‏. تعداد وزیران‏ و حدود اختیارات‏ هر یك‏ از آنان‏ را قانون‏ معین‏ می‏‌كند. 





اصل134 - ریاست‏ هیئت‏ وزیران‏ با رئیس‏‌جمهور است‏ كه‏ بر كار وزیران‏ نظارت‏ دارد و با اتخاذ تدابیر لازم‏ به‏ هماهنگ‏ ساختن‏ تصمیم‏‌های‏ وزیران‏ و هیئت‏ دولت‏ می‏ پردازد و با همكاری‏ وزیران‏، برنامه‏ و خط مشی‏ دولت‏ را تعیین‏ و قوانین‏ را اجرا می‏‌كند. در موارد اختلاف‏ نظر و یا تداخل‏ در وظایف‏ قانونی‏ دستگاه‏‌های‏ دولتی‏ در صورتی‏ كه‏ نیاز به‏ تفسیر یا تغییر قانون‏ نداشته‏ باشد، تصمیم‏ هیئت‏ وزیران‏ كه‏ به‏ پیشنهاد رئیس‏‌جمهور اتخاذ می‏‌شود، لازم‏ الاجرا است‏. رئیس‏‌جمهور در برابر مجلس‏ مسئول‏ اقدامات‏ هیئت‏ وزیران‏ است‏.  

اصل135 - وزرا تا زمانی‏ كه‏ عزل‏ نشده‏‌اند و یا بر اثر استیضاح‏ یا درخواست‏ رای‏ اعتماد، مجلس‏ به‏ آنها رای‏ عدم‏ اعتماد نداده‏ است،‏ در سمت‏ خود باقی‏ می‏‌مانند. استعفای‏ هیئت‏ وزیران‏ یا هر یك‏ از آنان‏ به‏ رئیس‏‌جمهور تسلیم‏ می‌شود و هیئت‏ وزیران‏ تا تعیین‏ دولت‏ جدید به‏ وظایف‏ خود ادامه‏ خواهند داد. رئیس‏‌جمهور می‏‌تواند برای‏ وزارتخانه‏‌هایی‏ كه‏ وزیر ندارند حداكثر برای‏ مدت‏ سه‏ ماه‏ سرپرست‏ تعیین‏ نماید.  

اصل136 - رئیس‏‌جمهور می‏‌تواند وزرا را عزل‏ كند و در این‏ صورت‏ باید برای‏ وزیر یا وزیران‏ جدید از مجلس‏ رای‏ اعتماد بگیرد، و در صورتی‏ كه‏ پس‏ از ابراز اعتماد مجلس‏ به‏ دولت‏ نیمی‏ از هیئت‏ وزیران‏ تغییر نماید باید مجددا از مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ برای‏ هیئت‏ وزیران‏ تقاضای‏ رای‏ اعتماد كند. 

** وظایف وزرا در برابر رئیس‌جمهور و مجلس


اصل137 - هر یك‏ از وزیران‏ مسئول‏ وظایف‏ خاص‏ خویش‏ در برابر رئیس‏‌جمهور و مجلس‏ است‏ و در اموری‏ كه‏ به‏ تصویب‏ هیئت‏ وزیران‏ می‏‌رسد، مسئول‏ اعمال‏ دیگران‏ نیز هست‏.  

اصل138 - علاوه‏ بر مواردی‏ كه‏ هیئت‏ وزیران‏ یا وزیری‏ مامور تدوین‏ آیین‏‌نامه‏‌های‏ اجرایی‏ قوانین‏ می‏‌شود، هیئت‏ وزیران‏ حق‏ دارد برای‏ انجام‏ وظایف‏ اداری‏ و تامین‏ اجرای‏ قوانین‏ و تنظیم‏ سازمانهای‏ اداری‏ به‏ وضع تصویب‏ نامه‏ و آیین‏‌نامه‏ بپردازد. هر یك‏ از وزیران‏ نیز در حدود وظایف‏ خویش‏ و مصوبات‏ هیئت‏ وزیران‏ حق‏ وضع آیین‏ نامه‏ و صدور بخشنامه‏ را دارد ولی‏ مفاد این‏ مقررات‏ نباید با متن‏ و روح‏ قوانین‏ مخالف‏ باشد. دولت‏ می‏‌تواند تصویب‏ برخی‏ از امور مربوط به‏ وظایف‏ خود را به‏ كمیسیون‌های‏ متشکل‏ از چند وزیر واگذار نماید. مصوبات‏ این‏ كمیسیونها در محدوده‏ قوانین‏ پس‏ از تایید رئیس‏‌جمهور لازم‏‌الاجرا است‏. تصویب‏ نامه‏‌ها و آیین‏‌نامه‏‌های‏ دولت‏ و مصوبات‏ كمیسیونهای‏ مذكور در این‏ اصل‏ ، ضمن‏ ابلاغ‏ برای‏ اجرا به‏ اطلاع‏ رئیس‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ می‏‌رسد تا در صورتی‏ كه‏ آنها را بر خلاف‏ قوانین‏ بیابد با ذكر دلیل‏ برای‏ تجدید نظر به‏ هیئت‏ وزیران‏ بفرستند.  

اصل139 - صلح‏ دعاوی‏ راجع به‏ اموال‏ عمومی‏ و دولتی‏ یا ارجاع‏ آن‏ به‏ داوری‏ در هر مورد، موكول‏ به‏ تصویب‏ هیئت‏ وزیران‏ است‏ و باید به‏ اطلاع‏ مجلس‏ برسد. در مواردی‏ كه‏ طرف‏ دعوی‏ خارجی‏ باشد و در موارد مهم‏ داخلی‏ باید به‏ تصویب‏ مجلس‏ نیز برسد. موارد مهم‏ را قانون‏ تعیین‏ می‏‌كند. 

** رسیدگی به اتهامات رئیس‌جمهور

اصل140 - رسیدگی‏ به‏ اتهام‏ رئیس‏‌جمهور و معاونان‏ او و وزیران‏ در مورد جرایم‏ عادی‏ با اطلاع‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ در دادگاه‏‌های‏ عمومی‏ دادگستری‏ انجام‏ می‏‌شود.  





اصل141 - رئیس‏‌جمهور، معاونان‏ رئیس‏‌جمهور، وزیران‏ و كارمندان‏ دولت‏ نمی‏‌توانند بیش‏ از یك‏ شغل‏ دولتی‏ داشته‏ باشند و داشتن‏ هر نوع‏ شغل‏ دیگر در موسساتی‏ كه‏ تمام‏ یا قسمتی‏ از سرمایه‏ آن‏ متعلق‏ به‏ دولت‏ یا موسسات‏ عمومی‏ است‏ و نمایندگی‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ و وكالت‏ دادگستری‏ و مشاوره‏ حقوقی‏ و نیز ریاست‏ و مدیریت‏ عامل‏ یا عضویت‏ در هیئت‏ مدیره‏ انواع‏ مختلف‏ شركتهای‏ خصوصی‏، جزء شركتهای‏ تعاونی‏ ادارات‏ و موسسات‏ برای‏ آنان‏ ممنوع‏ است‏. سمتهای‏ آموزشی‏ در دانشگاه‏‌ها و موسسات‏ تحقیقاتی‏ از این‏، حكم‏ مستثنی‏ است‏. 

اصل142- دارایی‏ رهبر، رئیس‏‌جمهور، معاونان‏ رئیس‏‌جمهور، وزیران‏ و همسر و فرزندان‏ آنان‏ قبل‏ و بعد از خدمت‏، توسط رئیس‏ قوه‏ قضاییه‏ رسیدگی‏ می‏‌شود كه‏ بر خلاف‏ حق‏، افزایش‏ نیافته‏ باشد.  

اصل143 - ارتش‏ جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ پاسداری‏ از استقلال‏ و تمامیت‏ ارضی‏ و نظام‏ جمهوری‏ اسلامی‏ كشور را بر عهده‏ دارد. 

اصل144 - ارتش‏ جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ باید ارتشی‏ اسلامی‏ باشد كه‏ ارتشی‏ مكتبی‏ و مردمی‏ است‏ و باید افرادی‏ شایسته‏ را به‏ خدمت‏ بپذیرد كه‏ به‏ اهداف‏ انقلاب‏ اسلامی‏ مومن‏ و در راه‏ تحقق‏ آن‏ فداكار باشند. 

اصل145 - هیچ‏ فرد خارجی‏ به‏ عضویت‏ در ارتش‏ و نیروهای‏ انتظامی‏ كشور پذیرفته‏ نمی‏‌شود. 

اصل146 - استقرار هر گونه‏ پایگاه‏ نظامی‏ خارجی‏ در كشور هر چند به‏ عنوان‏ استفاده‏‌های‏ صلح‏‌آمیز باشد ممنوع‏ است‏. 

اصل147 - دولت‏ باید در زمان‏ صلح‏ از افراد و تجهیزات‏ فنی‏ ارتش‏ در كارهای‏ امدادی‏، آموزشی‏، تولیدی‏، و جهاد سازندگی‏، با رعایت‏ كامل‏ موازین‏ عدل‏ اسلامی‏ استفاده‏ كند در حدی‏ كه‏ به‏ آمادگی‏ رزمی‏ آسیبی‏ وارد نیاید. 

اصل148 - هر نوع‏ بهره‏‌برداری‏ شخصی‏ از وسایل‏ و امكانات‏ ارتش‏ و استفاده‏ شخصی‏ از افراد آنها به‏ صورت‏ گماشته‏، راننده‏ شخصی‏ و نظایر اینها ممنوع‏ است‏. 

اصل149  - ترفیع درجه‏ نظامیان‏ و سلب‏ آن‏ به‏ موجب‏ قانون‏ است‏. 

اصل150 - سپاه‏ پاسداران‏ انقلاب‏ اسلامی‏ كه‏ در نخستین‏ روزهای‏ پیروزی‏ این‏ انقلاب‏ تشكیل‏ شد، برای‏ ادامه‏ نقش‏ خود در نگهبانی‏ از انقلاب‏ و دستاوردهای‏ آن‏ پابرجا می‏‌ماند. حدود وظایف‏ و قلمرو مسئولیت‏ این‏ سپاه‏ در رابطه‏ با وظایف‏ و قلمرو مس‏ئولیت‏ نیروهای‏ مسلح‏ دیگر با تاكید بر همكاری‏ و هماهنگی‏ برادرانه‏ میان‏ آنها به‏ وسیله‏ قانون‏ تعیین‏ می‏‌شود. 

اصل151 - به‏ حكم‏ آیه‏ كریمه‏ "و اعدوا لهم‏ مااستطعتم‏ من‏ قوه‏ و من‏ رباط الخیل‏ ترهبون‏ به‏ عدوالله‏ و عدوكم‏ و آخرین‏ من‏ دونهم‏ لا تعلمونهم‏ الله‏ یعلمهم‏" دولت‏ موظف‏ است‏ برای‏ همه‏ افراد كشور برنامه‏ و امكانات‏ آموزش‏ نظامی‏ را بر طبق‏ موازین‏ اسلامی‏ فراهم‏ نماید، به‏ طوری‏ كه‏ همه‏ افراد همواره‏ توانایی‏ دفاع‏ مسلحانه‏ از كشور و نظام‏ جمهوری‏ اسلامی‏ ایران‏ را داشته‏ باشند، ولی‏ داشتن‏ اسلحه‏ باید با اجازه‏ مقامات‏ رسمی‏ باشد. 

اصل152 - سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر اساس نفی هرگونه سلطفه جویی و سلطه‌پذیری ، حفظ استقلال همه جانبه و تمامیت ارضی کشور ، دفاع از حقوق همه مسلمانان و عدم تعهد در برابر قدرتهای سلطه گر و روابط صلح آمیز متقابل با دول غیرمحارب استوار است.  

اصل153 - هرگونه قرارداد که موجب سلطه بیگانه بر منابع طبیعی و اقتصادی ، فرهنگ ، ارتش و دیگر شؤون کشور گردد ، ممنوع است. 

اصل154 - جمهوری اسلامی ایران سعادت انسان در کل جامعه بشری را آرمان خود می‌داند و استقلال و آزادی و حکومت حق و عدل را حق همه مردم جهان می‌شناسد. بنابراین در عین خودداری کامل از هرگونه دخالت در امور داخلی ملتهای دیگر، از مبارزه حق طلبانه مستضعفین در برابر مستکبرین در هر نقطه از جهان حمایت می‌کند. 

اصل155 - دولت جمهوری اسلامی ایران می‌تواند به کسانی که پناهندگی سیاسی بخواهند پناه دهد مگر اینکه بر طبق قوانین ایران خائن و تبهکار شناخته شوند. 


** تاکنون چه کسانی سکاندار قوه مجریه در ایران بوده‌اند؟

از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 تا کنون(تیرماه 1392) 6 نفر به عنوان رئیس‌جمهور اداره امور اجرایی کشور را بر عهده گرفته‌اند.

دو نفر از این روسای جمهور نتوانستند دوره ریاست جمهوری خود را به طور کامل به پایان برسانند؛ ابوالحسن بنی‌صدر به عنوان اولین رئیس‌جمهور ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در خرداد ماه سال 60 با رای مجلس به عدم کفایت سیاسی‌اش از سمت خود عزل شد.

وی در سال 58 از سوی مردم به عنوان اولین رئیس‌جمهوری اسلامی ایران برگزیده و دو سال بعد با نظر مجلس( با 177 رای موافق، 12 ممتنع و 1 مخالف) از این سمت برکنار و با لباس مبدل زنانه از كشور متواری شد.

پس از عزل بنی‌صدر، مردم شهید محمدعلی رجایی را به عنوان رئیس‌جمهور دوم انتخاب کردند که وی در هشتم شهریور همان سال در پی اقدام وحشیانه مجاهدین خلق و انفجار دفتر نخست‌وزیری به همراه نخست‌وزیرش محمودجواد باهنر به شهادت رسیدند.

پس از شهادت رئیس‌جمهور مردمی ایران و نخست وزیر دولت وی، حجت‌الاسلام سید علی خامنه‌ای برای دو دوره رئیس‌جمهور ایران شدند که ایشان با رحلت امام خمینی(ره) در خردادماه سال 68 به عنوان رهبر جدید انقلاب اسلامی انتخاب شدند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی و محمود احمدی‌نژاد سه رئیس‌جمهوری بودند که بعد از سال 68 و هر کدام برای دو دوره ریاست قوه مجریه ایران را بر عهده گرفتند.

در 24 خرداد سال جاری نیز حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی با رای اکثریت مردم ایران به عنوان هفتمین رئیس‌جمهور برگزیده شد که قرار است از 12 مرداد ماه و پس از تنفیذ حکم ریاست جمهوری توسط رهبر فرزانه انقلاب فعالیت خود را آغاز کند.
انتهای پیام/
منبع : yjc.ir
:: بدون هیچ نرم‌افزاری پوشه های ویندوز را رمز گذاری کنید +ترفند
:: امن‌ترین گوشی هوشمند کدام است؟
:: آموزش انتقال از یک اپراتور به اپراتور دیگر
:: اینترنت 3G همه جا
:: ردیاب ها چگونه موبایل شما را ردیابی می‌کنند؟
:: حذف اطلاعات شخصی از گوگل
:: آموزش حذف تلگرام
:: اموزش بازگشت به گروههای لفت داده شده تلگرام
:: تعویض اپراتور موبایل بدون تغییر شماره
:: نصب همزمان چند تلگرام روی کامپیوتر
:: دانلود تقویم ۱۳۹۵ هجری شمسی برای رایانه و تلفن همراه
:: رمزنگاری اندروید
:: چگونه از Bitlocker ویندوز جهت رمزگذاری استفاده کنیم؟
:: پاک کردن پیام ارسال شده در تلگرام
:: اموزش استفاده از اینترنت گوشی در کامپیوتر - لب تاپ
:: اینترنت رایگان و بدون سانسور
:: نسخه جدید تلگرام
:: وضعیت کاری در گوگل
:: 35سوال مصاحبه استخدامی شرکت گوگل
:: 15 تکنولوژی برتر نظامی که به زودی رونمایی می‌شوند
:: سرویس شگفت‌انگیز برای رصد تهدیدات سایبری در تمام دنیا
:: برترین جنگنده های جهان +قیمت
:: گوگل مدرک گرا نیست
:: پردازش ابری چیست و ریشه این عبارت از کجا آمده است؟
:: مقایسه فضای سایبری ایران در منطقه و جهان
:: تشکیلات مرکز محرمانه عملیات سایبری ایالات متحده امریکا همراه با تصاویر
:: دانلود فتوشاپ فشرد CS4 کم حجم 52مگ
:: اینترنت رایگان جهانی - اوترنت
:: direct X چیست؟
:: باز کردن پین کد PIN code فراموش شده تلفن


 
.:: ساختار كلی این قالب مربوط به تم دیز